NIEUWS

Huis Convivio wordt deelnemer van nieuw keurmerk Kwaliteit@

Met trots delen we mede dat Huis Convivio vanaf juli 2024 deelnemer is van het kwaliteitskeurmerk Kwaliteit@. Convivio is lange tijd op zoek geweest naar een keurmerk dat volledig aansluit bij de missie en visie. Kwaliteit@ is een relatief nieuw keurmerk met een verfrissende visie.

De Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorginstellingen om een kwaliteitskeurmerk te hebben. Er zijn verschillende van deze keurmerken, waaronder Kwaliteit@. Een keurmerk waarvoor de basis in 2016 is gelegd. Terwijl veel keurmerken de bewoner binnen een vast kader plaatsen, hanteert Kwaliteit@ juist een benadering vanuit de bewoner. Dat sluit precies aan bij de visie van Convivio.

Klantbeloften

Kwaliteit@ hanteert tien klantbeloften. Kort gezegd moet een zorgorganisatie aan deze beloften voldoen om het keurmerk te ontvangen. Bij elke belofte staat de bewoner centraal, wat in onze ogen ook noodzakelijk is voor goede welzijn, zorg en een goed beleid. “Het moet in de basis goed gaat met onze bewoners”, licht Elleke Inderfurth, directrice van Convivio, toe. “We willen dat zij hun eigen regie houden en passen daar onze zorg op aan.”

De klantbeloften die horen bij Kwaliteit@ zijn:

  1. Hier voel ik mij thuis.
  2. Mijn naasten voelen zich hier welkom en thuis.
  3. Ik hoor erbij en heb zinvolle bezigheden.
  4. Ik krijg passende zorg en ondersteuning.
  5. Ik eet en drink naar wens.
  6. Hier doe ik ertoe en mag ik mijzelf zijn.
  7. Ik maak persoonlijke afspraken over mijn welzijn.
  8. Ik heb medewerkers om mij heen die mij kennen en ik vertrouw.
  9. De medewerkers nemen verantwoordelijkheid voor mij.
  10. De organisatie is professioneel en medewerkers werken met plezier.

Kwaliteit@ keurmerk

Implementatie

De tien bovenstaande klantbeloften vormen de paraplu waaronder Convivio gaat werken. Elke belofte implementeren we in onze dagelijkse werk, visie en beleid. Elleke: “We werken al volgens deze beloften. Het is nu belangrijk dat we in ons beleid en onze manier van werken gaan benoemen wat onder welke belofte valt.” Op deze manier wordt het tastbaar voor families en medewerkers én staat de visie zwart-op-wit.

Een voorbeeld is het activiteitenprogramma van Huis Convivio. “We werken al met dit programma en dat sluit aan bij belofte 3: zinvolle bezigheden hebben. Ook belofte acht passen we al actief toe. Zo werken niet met uitzendbureaus of een team van alleen maar flexers. Bij Convivio focussen we echt op een vast team met vaste gezicht”, aldus Elleke.

Belangrijk voor de toepassing van de klantbeloften is dat iedereen binnen het team wordt meegenomen in de filosofie. Werk je bij Convivio? Dan moet je deze beloften praktisch kunnen dromen. Op deze manier verbeteren we de zorg en het welzijn bij Convivio gezamenlijk. Families zullen slechts subtiele verschillen merken, aangezien de werkwijze hetzelfde blijft. Zo worden bijvoorbeeld de klantbeloften zichtbaar gemaakt in het huis en worden brochures en folders aangepast naar de stijl van de klantbeloften.

Audit

In 2023 is Convivio begonnen met de evaluatie voor het kwaliteitskeurmerk van Kwaliteit@. Afgelopen voorjaar is de officiële audit geweest. De basis daarvoor is een vooraf ingevulde zelfevaluatie – uitgevoerd door het managementteam – rondom acht thema’s uit het kwaliteitskader. Tijdens de audit is de zelfevaluatie bekeken en beoordeeld. Daaruit blijkt dat Convivio naar eigen inschatting en volgens de beoordelaars bovengemiddeld scoort op de verschillende thema’s.

Naar aanleiding van die beoordeling is het certificaat van deelname aan het keurmerk uitgereikt. Daarmee is Convivio toegekomen aan de bewustwordingsfase. De komende maanden staan in het teken van klantbeloften en de vertaalslag maken naar het beleid. Elleke: “De beloften vormen de rode draad in onze organisatie. Iedereen moet ze bij wijze spreken uit het hoofd kunnen opnoemen.”

Binnen twee jaar is er opnieuw een audit waarin wordt gecontroleerd hoe Convivio de klantbeloften heeft geïmplementeerd. Om het jaar is er vervolgens ook een collegiale check. Eigenaren van andere organisaties komen dan onafhankelijk bij Convivio voor een controle. “Op die manier houden we elkaar als deelnemers van het keurmerk scherp en blijven de bewoners centraal staan.”

Over Kwaliteit@

Kwaliteit@ is in 2016 ontstaan op initiatief van enkele zorgorganisaties, ondersteund vanuit het programma Waardigheid en Trots (VWS/ Kenniscentrum Vilans). Vanuit daar is het doorontwikkeld en in 2018 als officieel keurmerk van start gegaan. Inmiddels is het een coöperatie waar deelnemers gezamenlijk zorgen voor een stevige basis. Door heel Nederland zijn tientallen kleine zorgorganisaties aangesloten. Kijk voor meer informatie op www.welzijnindezorg.nl.