Convivio’sdementiezorg

DEMENTIEZORG

Bij Convivio staan persoonlijke betrokkenheid, aandacht en het zorgen voor een veilig gevoel centraal. Dementie zorgt ervoor dat jouw dierbare steeds gevoeliger is voor prikkels zoals geluiden, bewegingen en geuren. Daardoor neemt de behoefte aan geborgenheid en een veilige omgeving toe. Iedereen krijgt dus de ruimte om zichzelf te zijn en je kunt stil zijn zonder dat het ongemakkelijk is. Tijdens het hele proces helpen we je met onze dementiezorg. Van ondersteuning aan huis, tot aan de dagbesteding en onze woonlocatie Huis Convivio.

DE DEMENTIEZORG VAN CONVIVIO

Bij Convivio staan persoonlijke betrokkenheid, aandacht en het zorgen voor een veilig gevoel centraal. Dementie zorgt ervoor dat jouw dierbare steeds gevoeliger is voor prikkels zoals geluiden, bewegingen en geuren. Daardoor neemt de behoefte aan geborgenheid en een veilige omgeving toe. Iedereen krijgt dus de ruimte om zichzelf te zijn en je kunt stil zijn zonder dat het ongemakkelijk is. Tijdens het hele proces helpen we je met onze dementiezorg. Van ondersteuning aan huis, tot aan de dagbesteding en onze woonlocatie Huis Convivio.

PERSOONLIJKE BENADERING

Vanuit onze persoonlijke dementiezorg kijken we altijd naar de specifieke situatie van jouw dierbare. Hoe ervaart hij of zij het ziekteproces en welke betekenis geven jullie daaraan? Zowel bij Convivio Thuis als bij de dagbesteding en Huis Convivio maken we een individueel plan, waarin de levensgeschiedenis, wensen en achtergrond van jouw dierbare staan. Op die manier kiezen we samen met jou als familie de meest optimale en persoonlijke begeleiding met de juiste zorg. Want wat voor de één werkt, roept bij de ander misschien wel weerstand op.

Naast de persoonlijke benadering werken we vooral in Huis Convivio met het principe van de drie R’en: Rust, Reinheid en Regelmaat. Elke dag streven we naar de juiste balans om samen het meeste uit de dag te halen. Bij Convivio bieden we bovendien ondersteuning in alle fasen van dementie: van tips bij beginnende dementie tot een dagbesteding om het brein te prikkelen.

PERSOONLIJKE BENADERING

Vanuit onze persoonlijke dementiezorg kijken we altijd naar de specifieke situatie van jouw dierbare. Hoe ervaart hij of zij het ziekteproces en welke betekenis geven jullie daaraan? Zowel bij Convivio Thuis als bij de dagbesteding en Huis Convivio maken we een individueel plan, waarin de levensgeschiedenis, wensen en achtergrond van jouw dierbare staan. Op die manier kiezen we samen met jou als familie de meest optimale en persoonlijke begeleiding met de juiste zorg. Want wat voor de één werkt, roept bij de ander misschien wel weerstand op.

Naast de persoonlijke benadering werken we vooral in Huis Convivio met het principe van de drie R’en: Rust, Reinheid en Regelmaat. Elke dag streven we naar de juiste balans om het meeste uit de dag te halen.

INTUÏTIE

Het is belangrijk dat we jou en je dierbare goed leren kennen. Als iemand dementie heeft, kan diegene niet altijd meer zijn gevoelens benoemen. Daardoor is het soms lastig om in een gesprek te ontdekken wat er speelt of om eigen voorkeuren en afkeuren te herkennen. Met onze geriatrische vakkennis en de observaties tijdens een gezellig onderonsje ontdekken we wat jullie wensen en behoeften zijn. Deze zetten we altijd centraal in het plan voor de dementiezorg, zodat we kunnen reageren op de veranderingen die komen. Door dementie krijgt intuïtie namelijk een steeds grotere rol in het brein.

FAMILIE

Familie vormt een belangrijke schakel in het houden van de eigen regie. Een gelijkwaardige en persoonlijke familierelatie prikkelt het brein en zorgt voor een vertrouwd gevoel. Bij Huis Convivio is familie daarom op elk moment van de dag welkom voor een bezoekje. Liever samen op pad, uitgebreid een verjaardag vieren of een andere speciale gelegenheid? Ook daar is alle ruimte en aandacht voor.

FAMILIE

Familie vormt een belangrijke schakel in het houden van de eigen regie. Een gelijkwaardige en persoonlijke familierelatie prikkelt het brein en zorgt voor een vertrouwd gevoel. Bij Huis Convivio is familie daarom op elk moment van de dag welkom voor een bezoekje. Liever samen op pad, uitgebreid een verjaardag vieren of een andere speciale gelegenheid? Ook daar is alle ruimte en aandacht voor.

ONZE KWALITEIT

Regelmatig controleert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd de kwaliteit van zorginstellingen, zo ook bij Convivio. Om er zeker van te zijn dat onze kwaliteit zo goed mogelijk is en de inspectie hier inzicht in krijgt, publiceert Convivio jaarlijks een kwaliteitsverslag. Daarin komen de kwaliteitsindicatoren aan bod zoals opgegeven door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Voor Huis Convivio is er ook een kwaliteitsplan opgesteld voor de periode 2022-2024. Hierin staan onze visie en plannen op het gebied van welzijn, wonen, technologie en duurzaamheid in de zorg. Bekijk hier het Kwaliteitsplan Huis Convivio 2022-2024.

Kwaliteitskeurmerk Kwaliteit@: een krachtig concept

Kwaliteit@ keurmerk

Huis Convivio is lid van Kwaliteit@, een krachtige kwaliteitsmethodiek die de kwaliteit binnen woonzorghuizen op een praktische manier zichtbaar en aantoonbaar maakt. De leden van Kwaliteit@ gaan in eerste plaats uit van het welzijn van de bewoner. Binnen Kwaliteit@ hebben we het dan ook over Welzijn en Zorg in plaats van Zorg en Welzijn. Als de bewoner goed in zijn vel zit, staat de ‘zorg’ als vanzelf minder op de voorgrond. Wanneer de bewoner overdag actief is, zal hij ’s nachts goed slapen.

Alle disciplines dragen bij

Alle disciplines binnen de woonzorghuizen dragen bij aan het welzijn van de bewoners, van de medewerkers van de huishouding tot de koks in de keuken. Pas wanneer alle disciplines het welzijn van de bewoners hoog in het vaandel hebben, uit zich dat in kwaliteit in het dagelijkse leven van de bewoners. De aanpak bestaat uit een visie, 10 klantbeloften en 5 bouwstenen.

Inmiddels sluiten steeds meer zorghuizen zich aan bij aan bij Kwaliteit@. Lees meer over Kwaliteit@ op www.welzijnindezorg.nl.

ERVARINGEN

Woonlocatie Huis Convivio is te vinden op de website van ZorgkaartNederland, onderdeel van de Patiëntenfederatie Nederland. Hier kun je jouw ervaringen met de gezondheidszorg delen. Verschillende familieleden van bewoners hebben hier ook een waardering gegeven voor de dementiezorg in Huis Convivio. Bij ZorgkaartNederland kun je de waarderingen voor Huis Convivio vergelijken met andere zorgaanbieders uit de sector. Benieuwd naar de beoordelingen voor de dagbesteding? Deze vind je onder andere hier.

ERVARINGEN

Woonlocatie Huis Convivio is te vinden op de website van Zorgkaart Nederland, onderdeel van de Patiëntenfederatie Nederland. Hier kun je jouw ervaringen met de gezondheidszorg delen. Verschillende familieleden van bewoners hebben hier ook een waardering gegeven voor de dementiezorg in Huis Convivio. Bij ZorgkaartNederland kun je de waarderingen voor Huis Convivio vergelijken met andere zorgaanbieders uit de sector. Benieuwd naar de beoordelingen voor de dagbesteding? Deze vind je onder andere hier.

KLACHTENREGELING

 

Convivio is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Deze commissie neemt eventuele klachten over Convivio in behandeling wanneer deze schriftelijk zijn ingediend. Mocht het gebeuren dat je een klacht of vraag hebt, laat dit dan altijd eerst aan ons weten. Zo kunnen we samen zoeken naar een oplossing. Een alternatief is de klacht voorleggen aan het onafhankelijke Klachtenloket Zorg of bij de externe Geschillencommissie Zorg Algemeen.

VERTROUWENSPERSOON CLIËNTEN

Vanuit de Wet Zorg en Dwang werken we voor Huis Convivio ook samen met een cliëntvertrouwenspersoon. Dit is Petra Albers van Zorgbelang. Zij is het onafhankelijke aanspreekpunt voor familieleden van bewoners. De cliëntvertrouwenspersoon luistert naar uw vraag, geeft informatie en uitleg over uw rechten, helpt bij gesprekken en ondersteunt bij een klachtenprocedure. Bekijk het jaarverslag van Petra voor een inkijkje in haar werk.

CLIËNTVERTROUWENSPERSOON

Vanuit de Wet Zorg en Dwang werken we voor Huis Convivio ook samen met een cliëntvertrouwenspersoon. Dit is Petra Albers van Zorgbelang. Zij is het onafhankelijke aanspreekpunt voor familieleden van bewoners. De cliëntvertrouwenspersoon luistert naar uw vraag, geeft informatie en uitleg over uw rechten, helpt bij gesprekken en ondersteunt bij een klachtenprocedure. Bekijk het jaarverslag van Petra voor een inkijkje in haar werk.