Als zorgbedrijf zijn we dagelijks bezig met het leveren van kwaliteit en aandacht aan onze bewoners en deelnemers. Maar wat vinden familieleden van de zorg voor hun naasten? Hoe ervaren ze het contact met medewerkers? Wat vinden ze de activiteiten? En hoe tevreden zijn ze over de (persoonlijke) verzorging van hun geliefde?
Om dat te meten hebben we in 2022 voor het eerst een bewonerstevredenheidsonderzoek gehouden. Dit voorjaar hebben familieleden van bewoners opnieuw een vragenlijst ontvangen. De respons lag in verhouding lager, waardoor het beeld enigszins vertekend is. In het eerste jaar kregen we liefst 46 reacties, dit jaar hebben slechts 12 mensen de hele vragenlijst ingevuld. Toch geven de resultaten mooie input om mee aan de slag te gaan.
Uit het onderzoek blijkt dat de punten waar actief aan gewerkt is, nu hoger scoren. Een van de verbeterpunten was de communicatie vanuit de organisatie. Vorig jaar hebben we daarom een interne nieuwsbrief in het leven geroepen, gericht aan medewerkers en familieleden van bewoners. Dit heeft positief bijgedragen aan de tevredenheid. Ook de mantelzorgavonden zijn weer in het leven geroepen. Hier hebben we ook meerdere positieve reacties op ontvangen. In het najaar staat er weer een op de planning.
De algemene mening over de activiteiten en het welzijn is ook verbeterd. “Ik kan soms verbaasd zijn (in positieve In) welke variatie van activiteiten wordt aangeboden, gericht op de mogelijkheden van mijn moeder”, zo luidt een van de reacties. Punt van aandacht blijft dat we individuele bewoners meer motiveren en de activiteiten beter laten aansluiten op de individu.
Ondanks dat we er de nodige aandacht aan hebben besteed, blijven hygiëne en veiligheid de belangrijkste verbeterpunten. Gelukkig is de tevredenheid hierover wel gestegen en zijn de meeste familieleden positief gestemd: “We zijn dankbaar dat moeder hier kan wonen en zich veilig en thuis voelt.” Ook persoonlijke verzorging scoort hoger, maar blijft een punt van aandacht. Vorig jaar werd dit met een 6,95 beoordeeld, dit jaar met een 7,08. Het doel is dat we hier volgend jaar een 9 voor behalen. Concrete acties staan al in ons kwaliteitsplan voor 2022-2024.
Naast de kritische feedback hebben we in het onderzoek ook veel lovende woorden gekregen. Daarvan lichten we er graag nog een paar uit:
Meer weten? Bekijk ook het complete Jaarverslag kwaliteit Huis Convivio 2022.